Samochód ściąga w jedną stronę po puszczeniu kierownicy? Auto zachowuje się niewłaściwie podczas pokonywania zakrętów? Bieżnik opon w samochodzie jest nierównomiernie zużyty? Najwyższy czas wyregulować geometrię zawieszenia w samochodzie.
Regulacja geometrii zawieszenia to inaczej regulacja ustawienia przednich kół kierowanych. Tylko w niektórych autach reguluje się geometrię zawieszenia tylnych kół. Kiedy jest odpowiednio ustawiona, można cieszyć się lepszym prowadzeniem auta, większym bezpieczeństwem, mniejszym zużyciem paliwa, dłuższym okresem eksploatacji opon, zawieszenia i części układu kierowniczego.
Geometria zawieszenia opisywana jest przez cztery parametry (zbieżność, pochylenie, kąt wyprzedzenia osi sworznia i kąt pochylenia osi sworznia). Jednak w większości samochodów można regulować tylko jeden. Jest nim zbieżność kół. Dlatego czasami używa się obydwu sformułowań zamiennie - regulacja geometrii zawieszenia i regulacja/ustawienie zbieżności kół.
Dlaczego geometria zawieszenia się zmienia?
W trakcie eksploatacji samochodu zawieszenie auta oraz układ kierowniczy są narażone na działanie szeregu sił. Koła samochodu często wpadają w nierówności i dziury. Zawieszenie i układ kierowniczy są również narażone na przyspieszone zużycie albo uszkodzenia, podczas podjeżdżania pod krawężniki. Czasami wystarczy wjechać kołem w jedną, dużą dziurę, aby utracić właściwą geometrię zawieszenia. Geometria zmienia się również wtedy, gdy w układzie kierowniczym i w układzie zawieszenia montowane są nowe części. A zatem po zainstalowaniu nowych wahaczy, amortyzatorów, łączników stabilizatora i końcówek drążków kierowniczych, geometria auta jest już inna. Podobnie jest po zamontowaniu nowych opon. Wszak mają one wyższy bieżnik niż opony zużyte.
Geometria zawieszenia - kiedy warto ją regulować ?
Zaleca się, aby regulować geometrię zawieszenia raz w roku, w każdym samochodzie. Ponadto regulacji powinno się dokonać, gdy:
Samochód uczestniczył w kolizji albo wypadku.
Samochód wjechał w głęboką dziurę.
Nastąpiło pogorszenie komfortu prowadzenia - auto ściąga, nie trzyma prostego toru jazdy, samochód niewłaściwie wchodzi w zakręty.
Po montażu nowych opon.
Po montażu nowych części układu zawieszenia (np. łączników stabilizatora, wahaczy, amortyzatorów).
Po montażu nowych części układu kierowniczego (np. końcówek drążków kierowniczych).
Zaleca się również, aby dokonywać regulacji geometrii zawieszenia po sezonowej wymianie ogumienia.
Uwaga: ściąganie samochodu może być spowodowane przez inne czynniki niż niewłaściwie ustawiona geometria. To samo dotyczy pogorszenia komfortu, czy niewłaściwe zachowanie auta podczas wchodzenia w zakręty. Zawsze należy zacząć od najprostszej rzeczy, czyli sprawdzenia ciśnienia powietrza w oponach.
W jakich sytuacjach nie można ustawić geometrii zawieszenia ?
Niestety, są też sytuacje, w których geometrii zawieszenia skorygować się nie da. Kiedy może dojść do takich sytuacji?.
Po poważnych uszkodzeniach (zużyciu) części zawieszenia i układu kierowniczego, spowodowanych na przykład szybkim podjeżdżaniem pod wysokie krawężniki.
Po wjechaniu w bardzo dużą dziurę, co spowodowało silne uszkodzenie zawieszenia.
W samochodach, w których części zawieszenia i układu kierowniczego są uszkodzone, skorodowane i pokrzywione.
W samochodach mocno uszkodzonych w wypadkach i kolizjach, w których doszło do skrzywienia części zawieszenia lub układu kierowniczego, albo przesunięcia punktów mocowania zawieszenia.
Takie problemy pojawiają się czasami w samochodach powypadkowych, sprowadzanych do kraju przez nieuczciwych handlarzy i naprawianych po najniższych kosztach. Co oczywiste, z użyciem części z demontażu.
Ustawianie zbieżności kół a kalibracja czujnika kąta skrętu kierownicy
Samochody z elektrycznym wspomaganiem kierownicy lub wyposażone w systemy kontroli trakcji takie jak np. ESP czy Asystent Pasa Ruchu mogą wymagać dodatkowej kalibracji po ustawieniu zbieżności. Zdarza się, że po prawidłowym ustawieniu zbieżności, samochód samoistnie skręca lub nie trzyma się prawidłowo na prostej drodze lub zaświeca się kontrolka ESP. Wpływ na to może mieć czujnik kąta skrętu kierownicy, który należy po regulacji geometrii skontrolować i ewentualnie skalibrować.
Na czym polega kalibracja czujnika kąta skrętu kierownicy ?
Trzeba podłączyć samochód pod specjalny tester diagnostyczny i ustawić prawidłowe „0” dla kąta kierownicy, przeprogramowując moduł elektroniczny SAS pojazdu . Jest to usługa dodatkowa i cena jej nie wchodzi w zakres ustawienia geometrii/zbieżności w pojeździe.
Ile kosztuje ustawienie zbieżności kół ?
Cena za usługi związane z geometrią kół nie jest stała i jednolita.Wszystko zależy od rodzaju i modelu samochodu oraz od zakresu przeprowadzanych prac.
W Stacja Kontroli Pojazdów MARKI, ul.Rzemieślnicza 2 ustawienie geometrii wykonujemy na specjalnym stanowisku z użyciem najnowocześniejszego sprzętu marki Hunter.
Żródło : https://autokatalog.pl/blog/2021/geometria-zawieszenia